26 Jun 2008

Penjagaan Otak




Berikut adalah cara-cara yang berkesan untuk menjaga Kesihatan Otak. Secara peribadi aku pun tidak tahu keberkesana nya, tetapi secara logik aku rasa ianya memang sesuai . . .

1. Jangan skip sarapan. Apabila kita tidak bersarapan, kita akan mempunyai “lower blood sugar level”. Apabila ini berlaku, ianya akan menjejaskan perjalanan zat makanan (nutrients) ke otak, dan otak kita akan menjadi kurang active.

2. Makan terlalu banyak dan berlebihan. Ini akan menyebabkan sesalur darah otak mengeras sterusnya akan membuatkan kekuasan mental kita merosot. Sejak masuk bukan syawal nie, aku sendiri pun makan teramatlah banyak, maklumlah banyak open house :) . Dan memang terasa malas sikit.

3. Hisap rokok. Akan mengecutkan otak.

4. Pengambilan gula berlebihan. Ini akan menggangu proses menyerapan zat makanan dan protien dan akan menyebabkan “malnutrition” (kekurangan makanan / kukurangan zat makanan) seterusnyan akan menggangu pembagunan dan perkembangan orak kita.

5. Pencemaran udara. Otak kita adalah pengguna oksigen yang banyak. Apabila kita menghidu udara yang tercemar otak akan kekurangan oksigen dan tahap ke-efficiency otak kita akan merosot.

6. Kurang tidur. Tidur yang cukup akan memberi masa yang cukup untuk otak kita berehat. Apabila kita selalu kurang tidur ini mempercepatkan sel-sel otak kita mati.

7. Tidur menutup kepala. Ini akan menaikan tahap karbon dioksida dan mengurangkan tahap oksigen.

8. Penggunaan otak ketika sakit. Apabila kita berkerja ataupun membuat ulangkaji diwaktu kita demam ataupun sakit, ini akan mengurangkan ke-efficiency otak.

9. Kekurangan berfikir. Befikir merupakan satu cara yang paling efective untuk melatih otak kita. Apabila kita kurang berfikir, ini akan menyebabkan otak kita mengecut.

10. Kekerapan bercakap. Apabila bercakap benda-benda yang baik dan meyampaikan idea idea yang bernas kita sebenarnya akan membagunkan atau mendevelop otak kita dengan lebih effective.

Tiada ulasan: